понедельник, 2 сентября 2019 г.

Адаптаційний період першокласника

     
     Період адаптації дитини до школи може тривати від 2-3 тижнів до півроку, і навіть року. А взагалі, звикання до школи - тривалий індивідуальний процес, і вважається, що весь перший рік навчання - період адаптації школяра до нового кола спілкування, до нового укладу життя, до збільшення фізичного та емоційного навантаження.          
     Згідно зі статистикою, лише до 50% дітей адаптується до нових умов і вимог протягом півроку. Іншим учням потрібно більше часу.

Від чого залежить тривалість адаптації:
- психологічна готовність дитини до школи;
- стану здоров’я;
- рівня розвитку пізнавальної сфери.
 
Адаптація до школи - це процес багатофакторний, тобто в ньому задіяно як фізіологічні явища, так і соціально-психологічні. Що стосується фізіологічної адаптації, то медики відзначають, що більшість першокласників хворіє у вересні, деякі діти втрачають вагу в перші 2-3 місяці навчання, деякі скаржаться на втому, головний біль, стають примхливими (психосоматика). Це не дивно, оскільки на 6-ти річних малюків обрушується кіпа завдань, що вимагають від них розумового і фізичного напруження. Соціально-психологічна адаптація полягає в освоєнні нового соціального статусу «учень», а також у налагодженні ефективного спілкування з однолітками і вчителем.
     Тому усі, без винятку, діти шестирічного віку зазнають труднощів під час адаптації до нових умов навчання й виховання (просто хтось в меншій мірі, хтось в більшій).

ПЕРЕДУМОВИ успішної адаптації до школи:

1.    Інтелектуальна готовність
     Це дуже добре, коли дитина у 6 років  має елементарні пізнання про навколишню дійсність, про простір, час, живу і неживу природу. У малюка з’являється жага до знань, ігри і розваги йдуть на другий план, посилюється допитливість, розвинені довільна пам’ять і мова.
 
2.     Емоційно-соціальна готовність
     Дуже важливу роль в адаптації до школи має індивідуально-психологічні  особливості дитини (характер, темперамент):
- Добра, чуйна, контактна, весела дитина зазвичай потрапляє в число лідерів або улюбленців усього дитячого колективу.
- Тиха, скромна, сором’язлива не завжди відразу отримує визнання серед товаришів.
- Егоїстична, така, що знає свою перевагу в силі або ще в чомусь відразу ж шукає тих, ким їй хочеться командувати. Вона то привертає до себе однокласників, то відштовхує окремих із них, привносячи у відносини нездорову заздрість, підлабузництво, несправедливість.
     Цей стиль неорганізованих міжособових контактів не повинен пройти повз увагу вчителя та батьків, бо він впливає на формування такої необхідної якості, як відчуття товариства.
     
Три рівні адаптації дітей до школи:

   Високий рівень адаптації - першокласник позитивно ставиться до школи, сприймає адекватно поставлені вимоги, навчальний матеріал засвоює легко, глибоко й повно.
     Середній рівень адаптації - першокласник позитивно ставиться до школи, відвідування занять не викликає у нього негативних переживань, дитина засвоює основний зміст навчальних програм, розуміє навчальний матеріал, якщо вчитель викладає його детально і наочно.
    Низький рівень адаптації - першокласник негативно або індиферентно ставиться до школи, нерідко скаржиться на стан здоров’я, у нього домінує пригнічений настрій, спостерігається порушення дисципліни, навчальний матеріал дитина засвоює фрагментарно.
     Кожен першокласник має свій індивідуальний бар’єр психологічної адаптації до зовнішніх впливів. Важливо, щоб учитель, вихователь і батьки  своєчасно й точно визначав рівень адаптації дитини до школи, а також фактори, які впливають на цей процес. Таким чином, можна вберегти її від, небажаних вчинків, і від того, щоб вона не відставала в навчанні чи не втратила взагалі інтересу до нього.
     Термін «шкільна дезадаптація» вживається тоді, коли в учнів спостерігаються відхилення у навчальній діяльності, їх поведінці або міжособистісних відносинах.

Причини дезадаптацї:

- перехід до статусу школяра — найскладніший, переломний для дошкільника етап;
- невідповідність можливостей дитини вимогам шкільного середовища;
- різка зміна способу життя;
- школа для дитини — стресогенний фактор (дорога до школи, навантаження, відсутність ігрових кімнат);
- неможливість повного розслаблення протягом перебування дитини в школі;
- часто батьки при дітях дають негативну оцінку школі;
- стан здоров’я;
- відсутність емоційної підтримки з боку педагогів та батьків.

Ознаки дезадаптації:

- підвищена стомлюваність;
- дратівливість;
- спалахи гніву;
- замкнутість;
- погана успішність;
- агресивність;
- надмірна соромливість;
- підвищена тривожність;
- низька самооцінка.

Прояви дезадаптації:

- відставання від програми;
- швидка втомлюваність;
- недисциплінованість;
- невміння будувати відносини з однолітками та дорослими;
- підвищена тривожність, плаксивість;
- глибокий спад працездатності наприкінці дня;
- неадекватна поведінка;
- неуспішність у навчанні.
 


Комментариев нет:

Отправить комментарий